„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie". Operacja mająca na celu Rozwój działalności gospodarczej poprzez wynajem maszyn budowanych/ogrodniczych zakupionych w wyniku realizacji operacji jak i świadczenie usług budowlanych i aranżacji terenu przy wykorzystaniu tych maszyn współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przewidywane wyniki operacji: rozwój istniejącego przedsiębiorstwa oraz utworzenie jednego miejsca pracy |
Transport jest gałęzią przemysłu, która pozwala na sprawne funkcjonowanie niemal wszystkich dziedzin życia. Sunący po drogach tabor ciężarówek rozwozi w stronę różnych stron świata artykuły spożywcze, meble, materiały budowlane, substancje chemiczne.
Postronnemu obserwatorowi trudno jest wyobrazić sobie jak wyglądał przewóz towarów w czasach, kiedy nie istniała tak doskonale rozbudowana flota samochodowa.Przecież jeszcze jakiś czas temu jedynie rodzimy Star o ładowności do 4 ton mknął przez polskie szosy z maksymalną prędkością 90 km/h.
Dzisiejsze ciężarówki niewątpliwie budzą respekt. To doskonale dopracowane pojazdy wyposażone w nowoczesne urządzenia. Dla kierowców stają się niejednokrotnie drugim, przemieszczającym się domem, którego konstrukcja pozwala na bezpieczne i komfortowe przewiezienie towarów do miejsca docelowego.
Warto zauważyć, iż obecnie transport drogowy stanowi ponad 80% procent przesyłek dostarczanych w krajach europejskich. Oczywistym wydaje się fakt, iż tak wysokie notowania osiągane są przez łatwą dostępność spowodowaną rosnącą konkurencją firm spedycyjnych, nieustannie rozwijającą się technologię konstrukcyjną pozwalającą na zaspokojenie nawet najbardziej wyszukanych potrzeb przewozowych, możliwość dostarczenia rozmaitych form towarów – płynnych, sypkich, wielkogabarytowych oraz wygodę w przekazaniu przesyłki systemem „od drzwi do drzwi".
Mimo, iż transport drogowy wydaje się optymalnym sposobem przepływu różnorodnych produktów nie jest on pozbawiony wad. Jedną z nich jest jeszcze niedoskonała sieć dróg, po których przemieszczać się mogą ciężkie auta. Obserwując obecną rzeczywistość wydaje się jednak, że problem ten zostanie w najbliższym czasie zminimalizowany. W każdym regionie kraju trwają bowiem budowy wzbogacającą samochodową infrastrukturę.
Kolejnym aspektem dokładającym przysłowiową łyżkę dziegciu są dość wysokie ceny paliw oraz opłaty winietowe. Porównując jednak koszty innych form transportu, szala korzyści zdecydowanie przechyla się na stronę sieci samochodowej.
Pozostaje jeszcze sprawa ochrony środowiska. Mimo szeroko podejmowanych działań kwestia emisji spalin jest nadal dość wysoka. Na szczęście starsze auta powoli odchodzą do lamusa, zaś te produkowane współcześnie oparte są na technologiach mających na uwadze dobro przyrody.
Podsumowując - transport drogowy zmienia się wraz z upływem czasu. Ewaluuje wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, zarówno tych małych – prywatnych, jak i ogromnych, ogólnoświatowych firm. Trudno wyobrazić sobie nowoczesną sieć autostrad bez sunącego po nich sznura aut ciężarowych wiozących produkty, na które w oddali ktoś czeka z niecierpliwością.
Powrót